Globalizace a digitalizace vede k čím dál tím větší ekonomické, kulturní i sociální propojenosti a závislosti, tudíž jsou kladeny větší nároky na sociální soudržnost a konsenzus. Je proto důležité, aby pedagogové dokázali tyto jevy efektivně implementovat do výuky a zároveň rozvíjeli u žáků kritické myšlení, motivaci k občanské aktivitě a etické prosociání chování.
Projekt se zaměřuje na rozvoj demokratických kompetencí pražských pedagogů v oblasti inovativní a inkluzivní výuky a rozvoj demokratických dovedností žáků, které jsou pro orientaci v globalizovaném světě klíčové. Cílem projektu je systémově rozvíjet demokratickou kulturu na vybraných školách skrze koncepční práci s pedagogickými pracovníky i se žáky a studenty.
U pedagogů budou na dílčích seminářích rozvíjeny kompetence, jež povedou k inovaci výuky, integraci žáků a k nastavení opatření vedoucích k lepšímu třídnímu klimatu a k rozvoji demokratické kultury ve třídě.
Semináře budou rozčleněny na dvě hlavní oblasti – A) inovace předmětu a výuky; B) práce se třídou a utváření dobrého klimatu a každá oblast bude obsahovat několik dílčích seminářů.
TÉMA A) INOVACE PŘEDMĚTU A VÝUKY
určeno primárně pro učitele zejména ZŠ
hlavní lektor: Jitka Kořínková, Klára Kováčová
1. Dvoudenní prezenční semináře s ubytováním:
- Radost z učení
- Aplikace radosti z učení na studenty
2. Navazující on-line semináře:
- Reflexe praktické aplikace
- Vyhodnocení, sdílení dobré praxe
3. Volitelné on-line specializované semináře:
- Osobnostně sociální rozvoj
- Etika a rozvoj prosociálního chování
- Mediální výchova a kritické myšlení
- Ochrana životního prostředí a globální problémy
- Efektivní komunikace
TÉMA B) PRÁCE SE TŘÍDOU A UTVÁŘENÍ DOBRÉHO KLIMATU
určeno pro učitele MŠ, ZŠ, SŠ
hlavní lektor: Kristina Pernicová, Jitka Kořínková
1. Dvoudenní prezenční semináře s ubytováním:
- Pozitivní třídní klima a prevence problémových jevů
- Respektující a fungující komunikace, předcházení konfliktům
2. Navazující on-line semináře:
- Reflexe praktické aplikace
- Vyhodnocení, sdílení dobré praxe
3. Volitelné on-line specializované semináře:
- Problémová třída
- Šikana a kyberšikana
- Syndrom CAN
- Psychohygiena učitele a práce se stresem
- Žák s OMJ ve školní třídě
Rozvoj žáků pak bude probíhat prostřednictvím učitelů a přenesení jejich poznatků z absolvovaných seminářů do praxe, dále také skrze aplikaci vytvořených metodických listů a realizaci projektových dnů na vybraná témata.
V rámci projektu bude vytvořeno celkem 6 metodických listů a realizováno 6 projektových dnů.
Metodické listy:
- Osobnostně sociální rozvoj
- Práce se třídou
- Mediální výchova a kritické myšlení
- Etika a rozvoj prosociálního chování
- Efektivní komunikace
- Ochrana životního prostředí a globální problémy
Cílem nastaveného vzdělávání je zlepšení demokratického klimatu na školách tak, aby bylo také podpořeno společné vzdělávání a omezeny předčasné odchody dětí ze systému, zejména dětí s OMJ nebo SVP.
Řešitelský tým: Jitka Šeflová, Klára Želechovská, Marie Kudrnová